آنچه دانشجوی دانشگاه پیام نور باید بداند ایین نامه های آموزشی

  شیوه‌های پذیرش دانشجو

دانشگاه پیام‌نور از دو طریق اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید. کنکور سراسری و دوره‌های فراگیر.

v       شرایط ثبت‌نام

1. پذیرفته شده از طریق آزمون سراسری و یا دوره‌های فراگیر موظف است در مهلت‌های مقرر تعیین شده توسط دانشگاه برای ثبت نام از طریق سیستم جامع دانشگاهی اقدام نماید.

2. دانشجو موظف است در زمان مقرر نسبت به پرداخت شهریه تعیین شده اقدام نماید در غیر اینصورت ثبت نام ایشان قابل پذیرش نیست.

3. عدم مراجعه برای ثبت نام به منزله انصراف از تحصیل محسوب می‌شود.

4. ثبت نام و انتخاب واحد صرفاً در قالب تقویم دانشگاهی اعلام شده مجاز است.

v       مدارکی که دانشجو باید در زمان ثبت نام ارائه نماید:

1. مراکز موظف هستند، صرفاً از افراد مجاز ثبت نام به‌عمل آورند.

2. ارائه اصل کارت شناسایی ملی و شناسنامه و یک برگ تصویر از کلیه صفحات آن.

3. ارائه اصل دیپلم متوسطه و یا گواهی پیش دانشگاهی نظام جدید یا کاردانی برای پذیرفته شدگان دوره کارشناسی و ارائه مدرک کارشناسی برای پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد .

4. اخذ تأئیدیه

5. دانشجویان مقطع کارشناسی می‌بایست رسید پستی تائیدیه دیپلم و پیش دانشگاهی خود را در هنگام ثبت‌نام ارائه نمایند.

6. اخذ مدرک مشخص کننده نظام وظیفه برای آقایان الزامی است.

7. ارائه مدرک ICDL برای پذیرفته شدگان دوره‌های مجازی

نکته مهم: در سیستم جدید ثبت نام اینترنتی لازم است داوطلب کلیه مدارک مورد نیاز را اسکن و در سیستم جامع خدمات آموزشی بارگذاری نماید.

8. فرم مخصوص استفاده از سهمیه‌های مختلف مانند، ایثارگران، رتبه اول و یا غیره، لازم است در مدت تعیین شده و حداکثر تا شروع دومین نیمسال تحصیلی اخذ و در پرونده دانشجو ضبط شود.

9. کارکنان دانشگاه پیام نور با هر وضعیت استخدامی مجاز به انتخاب مرکز محل کار خود بعنوان محل تحصیل نیستند.

10. ارائه یکی از مدارک مورد قبول بشرح زیر با توجه به جدول نام مراکز و واحدهای دانشگاه پیام نور شهرستان و تحت پوشش هر مرکز در دفترچه شماره 2 آزمون سراسری و تاریخ‌های اعلام شده الزامی است.

الف) محل اشتغال کارمندان در شهرستان تحت پوشش مرکز

ب) محل تولد و سال آخر اقامت داوطلب در شهرستان تحت پوشش مرکز

ج) دو سال آخر اقامت داوطلب در شهرستان تحت پوشش

د) محل اخذ مدرک تحصیلی سال آخر دوره متوسطه داوطلب در شهرستان تحت پوشش

طول دوره و سنوات مجاز تحصیلی (مقطع کارشناسی)

1. حداکثر مدت مجاز تحصیل برای دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 5 سال و برای کارشناسی 10 سال تعیین شده است.

2. برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره‌های کاردانی یا کارشناسی ناپیوسته 5/2 سال و برای دوره کارشناسی 5 سال می‌باشد.

3. حداکثر سنوات دانشجویان غیر ایرانی در دوره کارشناسی 5 سال می‌باشد.

افزایش سنوات مجاز تحصیلی

1. مطابق ماده 14 از بخش دوم آیین‌نامه آموزشی سنوات مجاز دانشجویان دوره کارشناسی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی کنند 20 نیمسال است و برابر تبصره یک ازماده فوق دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند حداکثر سنوات مجاز آنها دردوره کارشناسی 10 نیمسال می‌باشد.

2. در مواردی که دانشجو در مهلت مقرر تعیین شده در آیین‌نامه آموزشی نتواند واحدهای خود را به اتمام برساند و یا نتواند میانگین کل خود را جبران نماید در صورت داشتن وضعیت تحصیلی مناسب امکان افزایش سنوات تحصیلی میسر است.

3. در مقطع کارشناسی افزایش دو نیمسال سنوات تحصیلی بعد از 20 نیمسال، برای دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی‌کنند و دو نیمسال سنوات تحصیلی بعد از 10 نیمسال، برای استفاده کنندگان از معافیت تحصیلی بعهده شورای آموزشی مرکز استان است.

4. در مقطع کاردانی و کارشناسی نا پیوسته حداکثر یک نیمسال در صورت فارغ‌التحصیلی با نظر شورای آموزشی استان به سنوات تحصیلی دانشجو اضافه می‌شود.

5. شماره دانشجوئی دانشجویانی که به این دانشگاه منتقل می‌شوند از سال انتقال به آنها اختصاص داده می‌شود اما سنوات مجاز اینگونه دانشجویان از سال ورود در دانشگاه مبدا محاسبه می‌گردد.

بنابراین برای محاسبه سنوات مجاز این دانشجویان فقط به شماره دانشجویی اکتفا نشود ودقیقاً سال پذیرش درکنکور سراسری مد نظرقرار گیرد.

6. به ازا هر15 واحد تطبیقی یک نیمسال تحصیلی از مجموع سنوات مجاز دانشجو کم می‌شود.

تبصره 1ـ دانشجویانی که تغییررشته می‌دهند سنوات مجاز آنها از سال پذیرش در دانشگاه محاسبه می‌شود.

تبصره 2ـ نیمسال دانشپذیری دانشجویان دوره‌های فراگیر مجموعاً یک نیمسال به حساب می‌آید. بدیهی است سنوات معافیت تحصیلی دانشجویان مشمول پذیرفته شده از طریق دوره‌های فراگیر از نیمسال تبدیل وضعیت به دانشجویی و در زمان درخواست معافیت تحصیلی محاسبه می‌شود.

7. افزایش دو نیمسال تحصیلی بشرط داشتن شرایط زیر امکان پذیر است.

الف) امکان تکمیل سقف مصوب دوره را داشته باشند

ب) امکان احراز حداقل میانگین کل اعلام شده مطابق آئین نامه آموزشی برای ورودی‌های قبل و بعد سال 76 را داشته باشند.

8. دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند چنانچه امکان تکمیل سقف دوره با افزایش دو نیمسال مقدور نباشد لازم است به عنوان دانشجوی اخراجی بدون انصراف و در صورت گذراندن حداقل 70واحد مصوب دوره با عنوان کاردانی به نظام وظیفه معرفی شوند و پس از مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه همراه با مدارک لازم جهت طرح درکمیسیون جهت بازگشت به تحصیل ارسال گردد.

9. دانشجویانی که سقف مصوب دوره را تکمیل نموده‌اند ولی میانگین کل خود را جبران نکرده‌اند می‌توانند در دو نیمسال برای اخذ واحدهای جبرانی حداکثرتا 22 واحد از درسهای که قبلاً آنها را با نمره بین  10تا 99/11 گذرانده‌اند استفاده کنند سقف تعداد واحدهای انتخابی در هر نیمسال برای ترمیم معدل حداکثر تا 12 واحد درسی است.

مرخصی تحصیلی

1.  دانشجویان می‌توانند در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته 3 نیمسال و در دوره‌های کارشناسی پیوسته 6 نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده نمایند.

2.  دانشجویانی که از معافیت تحصیلی استفاده می‌کنند و در دوره‌های کاردانی یک نیمسال و کارشناسی 2 نیمسال از مرخصی تحصیلی استفاده کنند مدت مرخصی تحصیلی جز سنوات مجاز دانشجو محاسبه می‌گردد.

3.  دانشجویانی که بعنوان مامور دولت، و یا همسر یکی از کارکنان یا همسر یکی از دانشجویان بورسیه به خارج اعزام می‌شوند می‌توانند با ارائه حکم و مدارک مستدل علاوه بر مرخصی مجاز خود از حداکثر 4 سال مرخصی دیگر بدون احتساب در سنوات و با پرداخت شهریه ثابت بهره مند شوند.

میانگین نمره‌ها

در پایان نیمسال تحصیلی میانگین نمره‌های دانشجویان در آن نیمسال بنام میانگین نیمسال محاسبه و در کارنامه وی ثبت می‌شود.

میانگین کل: میانگین کل دانشجویان در پایان دوره کارشناسی باید حداقل 12، در دوره کارشناسی ارشد حداقل 14 در دوره دکتری حداقل 16 باشد.


 

انتقال دانشجو با موافقت مراکز مبداء و مقصد و تایید مرکزاستانی مربوطه مشروط به احرازشرایط زیر است:

1. شرایط ادامه تحصیل در مرکز مبداء را داشته باشد و کمتر از نیمی از واحدهای درسی دوره تحصیلی را گذرانده باشد.

2. حداقل 24 واحد درسی(بدون احتساب دروس پیش دانشگاهی و دروس معادلسازی شده) گذرانده باشد.

3. میانگین کل 12 را کسب کرده باشد.( با احتساب دروس مردودی)

4. نمره آزمون ورودی دانشجو از آخرین فرد پذیرفته شده در مرکز مقصد، و در همان رشته و سال شرکت در آزمون سراسری در سهمیه مربوط کمتر نباشد.

توجه: نمره آزمون دانشجویان تکمیل ظرفیت، شاهد و مواردی که با معرفی نامه سازمان سنجش معرفی می‌شوند می‌بایست به صورت موردی از سازمان سنجش استعلام شود.

5. دانشجویان رشته‌های علوم پایه و مهندسی با میانگین کل حداقل 15 و رشته‌های علوم انسانی و هنر با میانگین کل حداقل 16 از داشتن نمره آزمون معاف هستند. (کسانی که می‌خواهند از شرط میانگین برای انتقال استفـاده کنند حتماً باید 12 واحد غیرعمومی گذرانده باشند.)

6. دانشجویان تا شش هفته مانده به شروع نیمسال تحصیلی بعد فرصت دارند مدارک و تقاضای انتقال را به مرکز/ واحد خود ارائه نمایند.

7. انتقال دانشجو، فقط در مقطع هم سطح و یا از بالا به پایین (کاردانی به کاردانی و کارشناسی به کارشناسی یا کارشناسی به کاردانی انجام می‌شود.)

8. دانشجویان دوره‌های فراگیر پس از گذراندن یک ترم تحصیلی بعد از دوره دانشپذیری و 24 واحد درسی و کسب میانگین حداقل12 ؛با موافقت مراکز مبدا و مقصد و ارائه مدارک معتبر و مستند ( ماده 38 آیین‌نامه آموزشی) می‌توانند منتقل شود.

9. انتقال دانشجو از یک مرکز به مرکز دیگر منوط به مجری بودن مرکز در رشته مورد تقاضا است در صورت عدم تطابق زمانی برنامه درس‌ها مسئولیت آن به‌عهده دانشجو است.

10. در صورت انتقال دانشجو، سوابق از مرکز مبداء به مقصد منتقل شود. هیچگونه تغییری در درسهای دانشجو ایجاد نمی‌شود و کلیه درسهای اخذ شده و گذرانده شده عیناً به مرکز مقصد منتقل می‌شود.

11. انتقال دانشجو در طول تحصیل فقط یکبار مجاز است.

12. انتقال دانشجویان پیام نور به  دوره‌های حضوری دانشگاه‌های دولتی مقدور نیست و به دانشگاه‌های نیمه حضوری و غیر دولتی، با رعایت شرایط از طریق آموزش استان امکان پذیر است.

13. بررسی تقاضای انتقال دانشجو از مرکز برون مرزی فقط از طریق اداره کل خدمات آموزشی امکان پذیراست.

14. انتقال از مرکز به واحدهای تحت پوشش مرکز، در صورتی که بعد از پذیرش دانشجو رشته تحصیلی وی در واحد ایجاد شده باشد و بیش از نیمی از واحدهای ایشان باقی مانده باشد بلامانع است، در این صورت نیازی به نمره آزمون نیست.

15. انتقال فرزندان هیات علمی فقط از طریق اداره کل خدمات آموزشی مقدور است، در این صورت هیات علمی در اولین نیمسال تحصیلی با مراجعه به سازمان سنجش، مجوز لازم را اخذ و به خدمات آموزشی ارائه خواهد داد.

16. در صورتی‌که فرزندان هیات علمی حائز حد نصاب لازم را برای انتقال نباشند، انتقال بصورت مشروط مهمان، به شرح زیر خواهد شد:

- از این دسته از پذیرفته‌شدگان با معرفی اداره کل خدمات آموزشی ثبت نام به عمل خواهد آمد.

- اگر چنانچه پس از دو نیمسال، موفق به کسب میانگین کل 12 شوند انتقال قطعی خواهد شد.

17. انتقال دانشجویانی که بعلت نداشتن شرایط ثبت نام با اخذ تعهد، مبنی بر عدم تقاضای انتقال در مرکز، ثبت نام کرده‌اند ممنوع است.

18. انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر توسط ستاد شاهد و ایثارگر دانشگاه انجام و از طریق اداره کل خدمات آموزشی اطلاع‌رسانی می‌شود.

برای تغییررشته داشتن شرایط زیرالزامی است:

1. شرایط ادامه تحصیل را داشته باشد.

2. حداقل 24 واحد درسی گذرانده باشد.

3. میانگین کل 12 داشته باشد.

4. نمره آزمون ورودی وی از نمره آزمون پایین ترین فرد پذیرفته شده درهمان رشته، همان سال و سهمیه کمتر نباشد.

5. تغییر رشته درهمان گروه علمی ودر مقاطع هم سطح  ویا از بالا به پایین امکان پذیر است.

6. دانشجویان رشته‌های علوم پایه ومهندسی با میانگین15و رشته‌های علوم انسانی و هنر با میانگین16 از داشتن نمره آزمون معاف هستند.دانشجویان دوره‌های فراگیر نیز در صورت کسب نمره فوق می‌توانند تغییر رشته دهند.

7. تغییررشته دانشجویان دوره‌های فراگیر بعد از ثبت نام وگذراندن یک ترم تحصیلی بعد از دانشپذیری و از طریق شرکت در آزمون (بند ج) نیز مقدور است. این امکان برای دانشجویان رسمی نیز فراهم می باشد.

8. دانشجو باید با توجه به مدت مجاز تحصیل،پس از تطبیق درس‌ها امکان گذراندن واحد درسی باقی مانده دررشته جدید را داشته باشد.

9. کلیه دروس عمومی و واحد‌های مشترک با عناوین، سرفصل و تعداد واحد مساوی دانشجویانی که در دانشگاه پیام نور تغییر رشته داده‌اند عینا با همان نمره رد یا قبول در کارنامه دانشجو باقی می‌ماند.

10. تغییررشته دانشجویانی که به دستگاه‌های خاص تعهد  دارند با اعلام موافقت کتبی آن سازمان مقدور است.

11. تغییر رشته به رشته هایی که پذیرش آنها نیمه متمرکز است امکان پذیر نیست.

12. درمواردی که دانشجو دچار بیماری یا سانحه‌ای شود،  که امکان ادامه تحصیل درآن رشته مقدور نباشد، با ارسال مدارک، و نظر شورای آموزشی استان، می‌تواند درهمان گروه یا تغییر گروه آزمایشی تغییر رشته دهد.

13. تا زمانی که با تغییر رشته دانشجو موافقت نشده دانشجو موظف به ثبت نام در رشته قبلی یا مرخصی تحصیلی است.

14. دانشجو درطول تحصیل فقط یکبار می‌تواند تغییر رشته دهد.

15. درصورت موافقت با تغییر رشته و ثبت نام در رشته جدید حق بازگشت به رشته قبلی را نخواهد داشت.

16. دانشجویی که  حداقل 70 واحد مصوب را گذرانده باشد، توصیه می‌شود برای تحصیل در رشته جدید از طریق آزمون سراسری یا فراگیر اقدام نماید.

17. دانشجویان تا شش هفته مانده به شروع نیمسال تحصیلی بعد فرصت دارند مدارک و تقاضای تغییر رشته را به مرکز/ واحد خودارائه نمایند.

در انتقال توام با تغییررشته، دانشجو باید هم شرایط انتقال و هم شرایط تغییررشته را کسب نماید.

درصورتی که دانشجوی پذیرفته شده آزمون سراسری و فراگیر، فاقد شرایط تغییر رشته باشد می‌تواند فقط یک بار ازطریق شرکت درآزمون چند درس اختصاصی رشته مورد نظر و کسب نمره حداقل10درهردرس با معدل12تغییررشته دهند.

1. تغییر رشته از طریق بند ج فقط در رشته‌هایی مجاز است که پذیرش دانشجو از طریق دوره فراگیر را دارد.

2. دانشجویان پذیرفته شده آزمون سراسری، درصورت درخواست تغییر گروه آزمایشی می‌توانند از طریق بند ج اقدام نمایند.

3. ثبت نام  تغییررشته از طریق بند ج در هر سال تحصیلی فقط یکبار در بهار سال تحصیلی و آزمون آن در ترم تابستان انجام می‌شود.

4. دانشجویان پذیرفته شده (قبول شده) در دوره‌های فراگیر نیز می‌توانند در آزمون بند ج شرکت نمایند.

5. درزمان ثبت نام برای تغییررشته از طریق بند ج، دانشجو می‌تواند درس‌های بند ج را انتخاب نماید. این دانشجویان مجاز به انتخاب واحد در ترم تابستان نمی باشند.

6. ثبت درس‌های فوق در ترم تابستان انجام می شود.

7. شهریه درس‌های انتخابی مطابق دستورالعمل معاونت اداری ومالی دانشگاه می‌باشد.

8. عناوین درسی و مرکز انتخابی برای امتحان درس‌های اختصاصی مورد نظر در آخرین دفترچه دوره‌های فراگیر است.

9. لازم است شرایط پذیرش واحدهای درسی به دانشجو اعلام شود.

10. بلافاصله بعداز تغییر رشته نسبت به تطبیق واحد دانشجو اقدام لازم به عمل آید.
پذیرش واحدهای درسی در دوره کارشناسی با عنایت به یکصد و دومین مصوبه شورای دانشگاه براساس شرایطی صورت می گیرد که برخی از آنها به قرار زیر می باشد.

1. براساس آیین‌نامه آموزشی دانشجوی پذیرفته شده جدید حداکثر تا پایان دومین نیمسال تحصیلی بعد از پذیرش موظف به ارائه ریزنمرات تایید شده خود به آموزش مرکز یا واحد مربوطه می‌باشد.

 2. واحدهای درسی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی و پژوهشی ویا دانشگاههای غیردولتی و غیرانتفاعی مورد تایید وزارت علوم،تحقیقات وفناوری ویا وزارت بهداشت،درمان و آموزش پژشکی گذرانده شده باشد.

3. نمره‌های دانشجو در هر درس حداقل 10 درمعیار صفر تا بیست و معادل آن در سایر معیارها، برای دانشگاه‌های دولتی، روزانه، شبانه، نیمه حضوری، مجازی، پیام‌نور، مراکز تربیت معلم، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای باشد.

4. نمره‌های دانشجو در هردرس حداقل 12 درمعیار صفر تا بیست ومعادل آن در سایر معیارها، برای دانشگاه‌های غیردولتی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات غیرانتفاعی ودانشگاه جامع علمی کاربردی باشد.

 

 
























     

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر