دانشگاه پیام نور پیشگام همدلی در کشور می شود/ آمارهای خواندنی از دانشگاه پیام نور دانشگاه پیام نور در زمینه تأسیس رشته‌های میان رشته‌ای نیاز روز و تبدیل یافته‌های علمی به ثروت را مورد توجه قرار داده است. رشته‌های که توانمندسازی نیروی انسانی و افزایش مهارت را هدف قرار دهد، مد نظر ما است.

پایگاه خبری تحلیلی عصرامید (AsreOmid.Ir) :

گروه دانشگاه – نشست مطبوعاتی محمدعلی سرلک، رئیس دانشگاه پیام نور با اصحاب رسانه امروز سه‌شنبه، ۱۸ فروردین در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد. وی با تبریک سال نو و با اشاره به نام سال گفت: امیدواریم این سال که با تأکید بر همدلی و همزبانی شروع شده سالی نیکو برای همه ملت ایران باشد.

به گزارش عصرامید- وی ضمن تبریک میلاد حضرت زهرا(ص) اظهار کرد: دانشگاه پیام نور دانشگاه محرومان است و به‌دنبال کسب سود نیست. این دانشگاه منبع محور با آزمون‌های متمرکز است. بیش از دو هزار جلد کتاب خودآموز داریم که منبع اکثر دانشگاه‌های معتبر هستند. به مدد بومی‌گزینی تلاش کرده‌ایم که دانشجو را از خانواده جدا نکنیم و معتقدیم خانواده‌ها بهترین ناظر در امر تربیت جوانان هستند.

سرلک عنوان کرد: دانشگاه پیام نور تنها دانشگاهی است که دانشجو باید تمامی کتاب را امتحان دهد و همین باعث شده است که دانشجویان باسوادی تربیت شوند و در آزمون‌های سنجش و استخدامی افتخارآفرینی کنند. از زمان مسئولیتم اعلام کرده‌ام که به‌دنبال ارتقای جایگاه دانشگاه پیام نور هستم و این را با تأکید بر استراتژی تمایل و پیشگامی دنبال می‌کنیم. هدف پیشگامی را در عرصه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.

وی با اشاره به نمونه‌های پیشگامی این دانشگاه گفت: ارائه خدمات ارزان به قشر محروم و گسترش عدالت آموزشی در اقصی نقاط کشور یکی از اهداف ما است. در این راستا بیش از ۸۰ هزار دانشجو در بیش از ۵۰۰ واحد داریم. استان‌ها را به پنج منطقه شهریه‌ای تقسیم کرده‌ایم. مناطق یک و دو مناطق برخوردار و مناطق سه و چهار و پنج به‌عنوان مناطق کم‌برخوردار تفکیک شده‌اند. شهریه مناطق برخوردار ۱۱۰ هزار تومان و مناطق محروم ۸۵ هزار تومان تعیین شده است.

رئیس دانشگاه پیام نور عنوان کرد: شهریه‌های این دانشگاه بسیار کمتر از شهریه‌های دانشگاهی مشابه است. شهریه دانشجویان کارشناسی ارشد حدود ترمی ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است. قیمت تمام شده دوره دکترا نیز برای ما بیشتر از شهریه‌‌ای است که از دانشجو دریافت می‌کنیم. بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان از دانشجو شهریه دریافت می‌شود، اما قیمت تمام شده برای ما ۳۰ میلیون تومان است. در دوره دکترا به دانشجویان نیازمند در هر ترم دو و نیم میلیون تومان وام داده می‌شود.

وی افزود: دومین عرصه پیشگامی ما بحث شعارهای سال است. سال ۹۳ با عنوان اقتصاد و فرهنگ اعلام شده بود. در حوزه فرهنگ به‌عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور تلاش کردیم بزرگترین محقق آن باشیم. راه‌اندازی کرسی آزاد اندیشی، کارگاه‌های اموزش سبک زندگی، برگزاری اولین جشنواره حرکت و ده‌ها کارگاه دانش‌افزایی و جشنواره نشریات دانشجویی بعد از ۱۰ سال برگزاری جشنواره‌های قرآن و کسب رتبه‌های اول و اعزام بزرگترین کاروان راهیان نور و غیره نمونه‌‌ای از کارهایی بود که برای تحقق شعار فرهنگ انجام دادیم.

در بخش اقتصاد کمیته‌های را برای تدوین مدل اقتصاد مقاومتی تشکیل دادیم همایش ملی اقتصاد مقاومتی را برگزار کردیم. تلاش کردیم به مقاوم‌سازی اقتصاد خود بپردازیم و از اقتصاد تک‌محوری فاصله بگیریم و به سمت استفاده از تجاری‌سازی تحقیقات علمی و رفع نیازهای جامعه حرکت کنیم. امسال نیز در دانشگاه پیام نور شعار سال و تأکید وزیر علوم مبنی بر اینکه دانشگاه‌ها پیشگام تدوین راهکارها و راهبردهای تحقق همدلی و همزبانی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

سرلک ادامه داد: دانشگاه پیام نور به‌عنوان بزرگترین دانشگاه دولتی کشور به این تأکید لبیک گفت و ما در دانشگاه کمیته‌‌های را تعیین کردیم و از استان‌ها خواستیم که در قالب این چند محور حرکت کنند. این پنج محور شامل موارد روبه‌رو است؛ ۱ تبین ماهیت همدلی و همزبانی، مواردی چون نیازهای جامعه، رفتارهای شهروندی و غیره مبنای توجه ما برای تدوین راهبردهای همدلی است. ۲ تبین مزایای و اهمیت همدلی برای دولت، ۳ تبین عوامل پیروزی موفقیت این شعار، ۴ تبیین راهکارهای اجرای همدلی و ۵ آینده‌پژوهی در زمینه همدلی و بررسی چالش‌ها.

رئیس دانشگاه پیام نور اظهار کرد: برای نهادینه‌کردن همدلی تکلیف کردیم نمایندگانی از دانشجویان و کارکنان در جلسات تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دانشگاه پیام نور حضور داشته باشند از اساتید و دانشجویان خواهش می‌کنم در این امر مهم به ما کمک کنند و از طریق سامانه دانشگاه پیام نور ایده‌های خود را در زمینه‌ افزایش همدلی بین مسئولان و ذی‌نفعان در اختیار ما قرار دهند. سومین عرصه پیشگامی دانشگاه پیام نور تعاملات جهانی است، ۶۰ شعبه خارجی و ۱۰ نمایندگی در کشورهای مختلف داریم و به‌دنبال این هستیم که از طریق دیپلماسی علمی بتوانیم به تعاملات جهانی دولت کمک کنیم.

رتبه اول دانشگاه پیام نور در کیفیت آموزش

سرلک ادامه داد: چهارمین حوزه پیشگامی کیفیت آموزش است بر اساس آخرین رتبه پایگاه اسنادی علوم جهان اسلام در سال ۹۳ این دانشگاه با کسب رتبه ۱۰۰ از ۱۰۰ همگام با دانشگاه صنعتی شریف و علوم پزشکی تهران رتبه یک را در زمینه کیفیت آموزشی کسب کرده است. دانشگاه توانست جزو ۱۰ دانشگاه برتر حوزه پژوهش کشور باشد و براساس آخرین آمار IsI‌ در مجموع ۲۵ دانشگاه ایران در زمینه فناوری نانو کار می‌کنند که دانشگاه پیام نور با ۱۴۰ مقاله معتبر در دنیا یکی از ۲۵ دانشگاه فعال جهان در زمینه نانو بوده است.

وی عنوان کرد: آخرین حوزه پیشگامی ما نیز استفاده از عرصه فناوری‌های نوین است. در این عرصه تلاش کردیم که خدمات آنلاین را ارائه دهیم. تلاش کردیم در این عرصه هم پیشگامی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه پیام نور با بیان اینکه آمایش رشته‌ها و رشته‌‌محل‌ها در دستور کار دانشگاه قرار دارد، گفت: این اصل طبیعی است. دانشگاه ما دانشگاه محرومین است چون ملاحظات ما اقتصادی نیست. بر مبنای این نوع نگاه به‌دنبال سامان دادن مراکز هستیم. وقتی ببینیم که می‌خواهیم جایی را تعطیل کنیم دسترسی محرومان به آن از بین می‌رود نیاز به تأمل بیشتری داریم. تجمیع رشته‌ها با همین نوع نگاه در دستور کار است. اگر بخواهیم پویایی خود را حفظ کنیم باید رشته‌های جدیدی را در دستور کار قرار دهیم.
وی در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر سهم دانشگاه پیام نور از بودجه پژوهش‌های قرآنی سال ۹۰ و همچنین ۹۳،‌ اظهار کرد: در عرصه فرهنگ به مدد کارهای مختلف در حوزه قرآن پیشتاز شدیم. چون ما درآمد اختصاصی داریم از این بودجه سهمی نداشته‌ایم. دانشگاه‌های کل کشور وقتی از لحاظ بودجه دچار مشکل می‌شوند بودجه بخش پژوهشی را کم می‌کنند اما ما بودجه فعالیت‌ها و پژوهش‌های قرآنی را بیشتر کرده‌ایم. از لحاظ مقام، رتبه دوم قرآنی را میان دانشگاه‌ها کسب کردیم. جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور که در اصفهان برگزار شد به‌عنوان بهترین جشنواره از لحاظ برگزاری انتخاب شد زیرا برگزاری آن به شکل ویژه‌ای بود. دانشگاه پیام نور یک طرح جامع قرآنی نیز برای خانواده‌های دانشجویان دارد که در حال تدوین است.

سرلک عنوان کرد: ۳۰ درصد ظرفیت‌های دوره کارشناسی باید وارد دوره‌های ارشد شوند. در حال حاضر که ۸۵۰ هزار دانشجو داریم یعنی ۲۵۰ هزار دانشجو باید وارد دانشگاه شوند. ۳ درصد کل دانشجویان باید در دوره‌های دکتری ورود پیدا کنند. الان که ۴۲ هزار دانشجوی ارشد داریم یعنی هنوز با حد نصاب خود فاصله زیادی داریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه پیام نور بر اساس آیین‌نامه خود عنوان غیر حضوری را ندارد، گفت: ما دانشگاهی نیمه حضوری هستیم. همه روش‌ها را مبنای کار قرار داده‌ایم. در کلاس‌ها حضور و غیابی انجام نمی دهیم. طیفی از حضور کامل تا عدم حضور تعریف کرده‌ایم. ویژگی دوره‌های فراگیر ما این است که در ترم اول درس‌ها را به دانشجویان ارائه می‌کنیم و اگر در آزمون پذیرش شدند می‌توانند به ترم دوم بروند در غیر اینصورت مجاز به تحصیل در این دانشگاه نیستند. در رشته‌های علوم پایه، فنی ـ مهندسی و علوم انسانی و هنر آزمون دوره فراگیر را داریم.

سرلک با اشاره به این آزمون اظهار کرد: تاریخ آزمون، ۴ اردیبهشت است و ۳۸۳۶۸ زن و ۴۱۸۰۱ آقا متقاضی شرکت در آن هستند. در ۱۵ رشته جدید امسال دانشجو جذب می‌شود.

وی با اشاره به تعامل این دانشگاه با بخش صنعت، گفت: با پارس جنوبی و سایر صنایع در زمینه پزشکی،‌ نانو و رباتیک تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم. ۳۶ شرکت دانش‌بنیان تأسیس کردیم. ۷ مرکز رشد اقماری در ۷ استان کشور داریم. تعداد طرح‌های در حال اجرا تا الان ۲۴ طرح است که به خاتمه رسیده است. با وزارت ارتباطات هم جلسه‌ای داشته‌ایم که بخشی از نیازهای این حوزه را از طریق دانشگاه برطرف می‌کنیم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر